Waar social media kanalen als Twitter en Facebook steeds minder zakelijk gebruikt worden, gaat het met LinkedIn hard. Of je nu werkt bij een sportevenementen organisatie en je een event wilt promoten of bij een leverancier van sportkleding en een nieuwe collectie wilt delen, het kan allemaal. Ik hou het graag bij het zakelijke aspect richting de arbeidsmarkt.
Sinds mei 2003 is LinkedIn een, in mijn ogen, onmisbare, sociale netwerktool voor professionals en werkzoekenden. Mensen van over de hele wereld hebben LinkedIn. Of je nu in als fitnessinstructeur werkt of dat je directeur bent van een BVO. Je kan je netwerk dingen laten weten of vragen en je kan het inzetten in je zoektocht naar een (nieuwe) baan. Met wereldwijd 450 miljoen en in Nederlanders ruim 6 miljoen gebruikers, is LinkedIn ’s werelds grootste zakelijke netwerk. In Nederland heeft dus maar liefst een derde van de Nederlanders een account.
Oftewel, naast het bijhouden en eventueel uitbreiden van je eigen netwerk, kan je de ontwikkelingen in je vakgebied bijhouden. En zie je de meerwaarde van personal (online) branding, dan kan je met een beetje inzet heel goed voor de dag komen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, geldt een goed profiel niet alleen voor diegene die op zoek zijn naar een baan. Ook voor diegene die tevreden zijn met hun huidige werk, kan het op de langere termijn lonen om een sterk, onderhouden LinkedIn-profiel te bezitten.
Een goede cv is natuurlijk erg belangrijk en daarom staan er op de site ook een aantal cv tips, maar even zo belangrijk is een LinkedIn profiel. Niet alleen maar om gevonden te worden door werkgevers, maar na je sollicitatie kijken deze werkgevers ook vaak op je LinkedIn.
Een goed profiel, waar voldoet die aan?
Ik heb een aantal tips op een rijtje staan om je te helpen. Deze tips komen overal op het web voor, dus ze zullen vast geen verrassing zijn. Toch is het goed om er weer even naar te kijken en mogelijk je LinkedIn profiel weer even te updaten. Wel even de notitie dat mijn eigen profiel niet heilig, up-to-date en volledig is, maar dan heb je wel een beeld hoe het eruit kan zien.
- Een professionele profielfoto en achtergrond afbeelding
Het allereerste wat mensen op je LinkedIn profiel zien, is uw profielfoto. Een eerste indruk is altijd belangrijk en bij een slechte indruk kan het zijn dan mensen direct wegklikken. Plaats dan ook een zakelijke profielfoto, waar u herkenbaar en bij voorkeur lachend op staat. - De headline
De headline is naast de profielfoto één van de eerste onderdelen van je profiel potentiële werk- of opdrachtgevers zien. Je hebt genoeg tekens (120), dus zorg ervoor dat de headline begint met de functie die u vervult of de functie waar je naar op zoek bent. Een voorbeeld kan zijn: Beschikbaar als Sportmarketeer. Je kan deze blijven aanpassen, dus je zou eventueel ook een actuele vraag kunnen stellen, maar dat heeft minder mijn voorkeur. - Een sterke samenvatting
Als men na de foto en de headline verder kijkt op je profiel leest men vaak eerst de summery van je profiel. De summery oftewel de samenvatting is een soort. De vuistregel omtrent uw samenvatting is: 300 woorden verdeeld over drie alinea’s. Alinea 1: Omschrijving van uw vak(gebied); Alinea 2: Omschrijving van uw vaardigheden en kennis; Alinea 3: Omschrijving van uw persoonlijke competenties. Maar dit is natuurlijk vrij in te vullen. Je kan hier natuurlijk ook de summery uit je cv noteren. - Gebruik een persoonlijke URL mee
Het sterker maken van je LinkedIn profiel kan ook op een simpele manier, door middel van het
veranderen van de originele, omslachtige URL. Dit heeft twee voordelen: Ten eerste oogt de versimpelde URL een stuk professioneler (het kan zo op je visitekaartje of digitale handtekening). Daarnaast vergroot het uw vindbaarheid via zoekmachines als Google, wat je persoonlijke branding versterkt!
Je persoonlijke URL stel je als volgt in:
- Profiel > Profiel Bewerken;
• Vervolgens klik je op de URL die onder de profielfoto staat;
• Aan de rechterzijde van uw profiel zie je nu de mogelijkheid om je URL aan te passen;
• Vervolgens voer je de gewenste URL in en klik je op ‘Opslaan’.
- Juist vermelden van werkgevers en opleidingen
Ook al lijken bepaalde cursussen, opleidingen of werkervaringen nu niet relevant, vermeld het toch op je LinkedIn profiel. Je weet nooit waarvoor je het wel nodig hebt of waar potentiele werkgevers naar kijken. Daarnaast is het ook handig, zodat anderen je kunnen vinden. Ook is het belangrijk dat je alles juist invult en dus niet liegt, bijvoorbeeld over het wel halen van een opleiding, terwijl het niet zo is. Dat kan tegen je werken, waardoor je niet professioneel overkomt. - Houd je profiel up to date
Een nieuwe baan? Een opleiding of cursus afgerond? Vergeet niet je profiel te updaten! Ten eerste zien al uw connecties deze update (als je dit hebt aanstaan), kunnen hierop reageren of dit interessant vinden en zorgt ervoor dat mensen uw profiel bekijken. Ten tweede, een profiel wat up to date is, is vanzelfsprekend waardevoller. - Voeg vaardigheden toe
Je kan maximaal 50 vaardigheden aan je profiel toevoegen. Collega’s, vrienden of andere connecties kunnen u vervolgens onderschrijven op deze vaardigheden. De vaardigheden die het meeste onderschreven worden, worden als eerste getoond op uw profiel. Dit allemaal komt goed over richting diegene die je profiel bekijkt en daarnaast werkt dit mee als men (een recruiter bijvoorbeeld) met diverse zoekwoorden op een profiel. - Aanbevelingen & referenties
Je kan mensen waarmee je samen hebt gewerkt aanbevelen op LinkedIn. Aanbevelingen zijn zeer waardevol, want het zijn de zichtbare referenties een aanbeveling richting potentiële opdrachtgevers of werkgevers. Zorg er wel voor dat je de persoon in kwestie goed kent en dat de aanbeveling oprecht is. Je kan deze dienst natuurlijk ook richting jouw netwerk aanbieden.
Mocht je, om welke reden ook, nog geen account hebben op LinkedIn, dan is het nu tijd om er een aan te maken! En ben je actief op LinkedIn? Volg dan bedrijven die je interessant vindt om meldingen van te ontvangen.
Voorbeelden:
SportNetwerk
SportScoutz