Op woensdag 16 juli 2014 ben ik afgereisd naar het Philips Stadion in Eindhoven om een interview af te nemen met de marketing manager van PSV. Het gaat hier om Guus Pennings, 31 jaar en opgegroeid in het Limburgse Horst.
Welke opleiding heb je gevolgd?
Ik ben begonnen op de HAVO en vervolgens vroeg ik mezelf af welke opleiding ik wilde gaan volgen. Vanwege mijn affiniteit met sport heb ik toentertijd gekozen voor de Fontys Sporthogeschool. Dat leek mij een geweldige opleiding en daar heb ik ook een mooie tijd gehad. Echter vroeg ik mezelf in mijn 3e jaar af of deze opleiding de sleutel tot mijn carrière was, want hier werd ik opgeleid tot docent lichamelijke opvoeding. Dat leek me wel leuk, maar om dat heel mijn leven te doen, zag ik niet zitten. Op dat moment had ik nog 1,5 jaar totdat ik mijn HBO diploma zou behalen op de opleiding, dus heb ik ervoor gekozen om de opleiding netjes af te ronden. Bovendien kan een bevoegdheid als docent lichamelijke opvoeding nooit kwaad, want je weet nooit hoe het leven loopt. Na de Fontys Sporthogeschool wilde ik graag iets met sport en commercie gaan doen. Echter wilde ik niet meer voltijd gaan studeren, dus heb ik er toen voor gekozen om sportmanagement in deeltijd te gaan studeren aan de Fontys Bedrijfshogeschool in Tilburg.
Je hebt een hele tijd voor sportmarketingbureau Triple Double gewerkt. Hoe ben je daar terechtgekomen?
Halverwege mijn opleiding Sportmanagement leerde ik Bob van Oosterhout kennen. Hij was gastdocent en vertelde over zijn sportmarketingbureau. Toen hij over Triple Double vertelde, dacht ik meteen: “Dit is echt iets voor mij!”. Na zijn gastcollege ben ik op hem afgestapt en naderhand heb ik nog contact met hem opgenomen en bij Triple Double gesolliciteerd. Daar werd ik aangenomen en vervolgens ben ik daar begonnen als 7e medewerker. We waren bij Triple Double 7 jaar later, bij mijn afscheid, met 27 medewerkers. Door de groei en ontwikkeling van zowel het bureau als mijn persoon, heb ik me door de jaren heen kunnen ontwikkelen tot senior sportmarketeer en lid van het managementteam. Daarvoor ben ik het bureau voor altijd dankbaar, ik had me geen mooiere en leerzamere carrièrestart kunnen wensen.
Hoe zag jou dag bij Triple Double eruit?
In die 7 jaar dat ik daar heb gewerkt, is geen enkele dag hetzelfde geweest als de dag ervoor. Dit kwam, omdat je bezig was met het begeleiden van verschillende bedrijven met hun sportsponsoring/marketingactiviteiten. Daarbij ben je veel onderweg, kom je op veel plaatsen en ontmoet je nog meer mensen. Je was de ene keer bijvoorbeeld bezig met DELA en de Volleybalbond, met Vodafone in Formule 1 en de andere keer weer met Continental en de KNVB. Toen ik net bij Triple Double werkzaam was, had ik een ondersteunende en uitvoerende rol in de accountteams; regelen, coördineren en organiseren. Dat is in die 7 jaar verschoven naar een sturende taak in die accountteams, waarbij ik de hoofdlijnen van de campagnes bewaakte en meedacht bij het ontwikkelen van concepten.
Hoe ben je bij PSV terechtgekomen?
De sportmarketing is een kleine branche en bovendien hadden we met Triple Double hadden al een hechte relatie met PSV. Aangezien PSV in die periode behoefte had aan een marketing manager met mijn profiel was het contact met mij dan ook snel gelegd. Na enkele gesprekken zijn we eruit gekomen en sinds april 2013 ben ik dus werkzaam bij PSV
Van veel onderweg bij Triple Double, naar een vaste werkplek bij PSV. Dat moet wel een groot verschil zijn. Hoe ziet jouw dag bij PSV eruit?
Dat hoor ik van veel mensen, maar het principe is hetzelfde. Bij Triple Double werkte ik samen met verschillende bedrijven, maar eigenlijk is dat bij PSV niet anders. Een verschil is wel dat je bij Triple Double klanten door het hele land hebt en bij PSV ben je eigenlijk een intern sportmarketing- of reclamebureau, want al je klanten bevinden zich in principe in het Philips Stadion. Bij PSV heb je namelijk ook verschillende afdelingen zoals: ticketing, merchandising, de business club, lidmaatschappen, etc., maar al die afdelingen hebben marketingondersteuning nodig om haar doelstellingen te bereiken. Iedere afdeling wil namelijk groeien zodat de totale begroting van de club stijgt. Wat dan wel weer anders is, is dat PSV altijd het bindmiddel is. Bovendien werk ik heel veel vanuit het stadion en ik ben niet meer zoveel onderweg, dus ik heb meer netto werktijd over. Ook is het werken bij PSV directer want er zit nooit een tussen. Je bent daardoor meer emotioneel betrokken bij de sportieve resultaten en marketingkeuzes die je maakt, zijn direct zichtbaar. Dat vind ik mooi.
Is het werken bij een Betaald Voetbalorganisatie voor jou een jongensdroom die uitgekomen is?
Toen ik studeerde wilde ik wel graag sportmarketing bij een voetbalclub willen uitoefenen. Dus dat was ooit inderdaad wel een droom. Maar op het moment dat ik daadwerkelijk in het vak ging werken, leerde ik het sportmarketinglandschap kennen. In de sportmarketing onderscheid ik 3 categorieën. Zo kun je werken voor de sport (voetbalclubs, sportbonden etc.), voor de sponsor (Rabobank, Randstad etc.) en voor een bureau (Triple Doube bijvoorbeeld. Ik ben blij dat ik bij een bureau begonnen ben, want zo heb ik het hele sportmarketinglandschap leren kennen. Eenmaal werkzaam in de sportmarketingwereld hoef je niet meer zo zeer voor een voetbalclub te werken. Maar goed, ik heb zelf veel affiniteit met voetbal en ik heb zelf ook heel mijn jeugd gevoetbald, maar het is niet zo dat al heel mijn leven droom om werkzaam te zijn bij PSV. Je hoeft trouwens geen affiniteit met voetbal te hebben om een goede sportmarketeer bij een voetbalclub te zijn, want de basis blijft marketing. Sport is slechts het middel waar men in de sportmarketingwereld de marketing mee kan bedrijven en dat maakt voor mij het uitoefenen van het vak marketing erg leuk. Echter als je eenmaal werkzaam bent bij een BVO, in mijn geval PSV, merk je wel dat je bovengemiddeld betrokken bent bij de club en dat gaat nooit meer weg. Dus achteraf zou je wel kunnen zeggen het een droom die uitgekomen is, waarvan ik voorheen niet wist dat het een droom was.
Je bent nu 1,5 jaar werkzaam bij PSV. Wat is je mooiste ervaring bij PSV tot nu toe?
Daar hoef ik niet lang over na te denken. Dat is zonder twijfel het eeuwfeest van PSV. Ik heb het geluk gehad dat ik in het jubileumjaar mocht beginnen bij PSV. Van buitenaf zie je dat PSV een mooie club is met een rijke voetbalhistorie, maar op het moment dat je het eeuwfeest viert met je collega’s, de spelers, sponsoren en de fans, dan voelt het als een grote eer dat je voor een club als PSV mag werken. Op dat moment had ik wel kippenvel en echt het gevoel dat ik deel uitmaak van de PSV-familie.
Je bent werkzaam als marketing manager bij PSV, dus je kunt zeggen dat je de top van de sportmarketingwereld hebt bereikt. Wat zou jij studenten/jonge starters willen meegeven om de top van de sportmarketingwereld te kunnen bereiken?
Ik denk dat het belangrijk is dat sportmarketing voor jou niet ‘slechts’ je opleiding is, maar echt een deel van je leven is. Dus ook naast je studie moet je met sportmarketing bezig zijn. Tegenwoordig hebben studenten het geluk dat er social media is, want daar kun je veel sportmarketeers al volgen. Als je dan in het werkveld terechtkomt, en je hebt je tijdens je studie goed bezig gehouden met sportmarketing, dan weet je al een beetje hoe die wereld in elkaar zit. Dus sportmarketing moet eigenlijk een hobby van je zijn. Toen ik vroeger naar sportevenementen op televisie keek, dan lette ik ook vaak op alle dingen die om het evenement heen gebeurde. En dan ging ik op zoek naar de antwoorden van de vragen die ik mezelf stelde. Ook ben ik van mening dat je goed moet netwerken, omdat je met een groot netwerk op veel plekken mogelijk terecht kunt komen. Verder zou ik zorgen dat je een bijbaantje zoekt in de sportmarketing of iets dat ertegenaan zit. Tegenwoordig zijn er op dat gebied al vele mogelijkheden. Bijvoorbeeld het werken in een fanshop, commissies bij een sportmarketingopleiding, etc.
Wat is het hoogtepunt in je sportmarketingcarrière?
In mijn Triple Double tijd zijn er 3 cases bekroond met een Sponsorring (een soort Televisierring alleen dan voor ons vakgebied). Toen is er 3 keer een case bekroond, waarbij ik zelf in meer of mindere mate bij betrokken ben geweest. Randstad wonbijvoorbeeld in 2012 de Sponsorring met de campagne rondom de Olympische Spelen in Londen. En daar hebben Triple Double en ik een groot aandeel in gehad, dus ik was erg trots dat mijn werk werd beloond met die waardering.
Wat is het dieptepunt in je carrière?
In mijn Triple Double periode vond ik het ook leuk om internationaal bezig te zijn. Zo hebben we in België een aantal cases van de grond proberen te krijgen. Je zou denken dat wat je hier in Nederland kunt, dat het in België ook zou moeten kunnen. Maar als je daar eenmaal mee bezig bent, merk je dat sportmarketing in België toch heel anders in elkaar zit. Daar kost het veel meer tijd om hetzelfde te bereiken als wat je in Nederland in kortere tijd kunt bereiken. Dat gaf mij een onvoldaan gevoel.
Heb je nog ambities in de toekomst betreft je sportmarketingcarrière?
Ambities heb ik zeker nog. Voorlopig zit ik bij PSV prima op mijn plek en haal ik hier nog voldoening uit. Ook heb ik nu bij PSV emotionele binding met mijn werkgever. Maar ik kan geen 10 jaar vooruit kijken, wel een paar jaar, maar voorlopig zie ik bij PSV nog genoeg uitdagingen. Ik sluit niet uit dat ik over een aantal jaar nog ergens anders ga werken, maar dat kan ook een stapje hogerop zijn binnen PSV.
Ted van Berkel is 19 jaar oud en geboren en getogen in het Brabantse Tilburg. Momenteel volgt hij de opleiding SPECO sport & marketing/management aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Met zijn opleiding hoopt hij later een succesvol sportmarketeer te worden. Voor Sport-Netwerk.nl zal hij zo nu en dan sportprofessionals interviewen. “Elke dag ben ik zowel actief als passief met sport bezig. Sport is mijn passie!”
Twitter: @tedvanberkel
Blog: www.tedvanberkel.wordpress.com of www.tedsport.tk