Solliciteer

Door: Wijnand van der Waal van Sportnext.nl
http://www.sportnext.nl/berichten/de_gouden_tip_voor_een_sportmarkteer_in_spe

De specialisatie CE: SportMarketing & Management aan de Hogeschool Rotterdam bestaat ruim 10 jaar en heeft honderden hongerige studenten opgeleid tot ijverige sportmarketeers. Klaar voor het werkveld maar ervaring is niet te leren. Tijd om aantal ‘oud-SMM’ers’ die nu actief zijn in de sport naar de gouden tip te vragen.

Teun Verheij

online media manager corporate communicatie bij KPN
“Een sportmarketeer ben je niet door een aantal boeken uit je hoofd te leren en op zondag Studio Sport te kijken. Het gaat verder dan kennis en sport volgen, het is een bepaald gedrag ofwel een instinct. Het is de emotie voelen van sport voelen en de passie van mensen en fans kunnen herkennen. Ook van sporten die niet direct je eerste aandacht trekken. Je moet de kracht van sport herkennen en kunnen doorvertalen in unieke verhalen (communicatie) of activaties voor bedrijven, klanten en sportfans. Het is het vermogen om inleving te hebben in verschillende belangen van zowel bedrijven, fans als de sport. Vervolgens daar een gezamenlijk doel in bepalen en met elkaar knallen, in welke rol of positie je zelf dan ook staat. Wie goed is staat snel in de basis en anders moet je jezelf via een aantal invalbeurten bewijzen. Die kansen die je krijgt moet je grijpen. Het gaat er niet om dat je direct op alle borrels met de bobo’s wilt staan. Je moet jezelf bewijzen door wat je presteert. Wat dat betreft zijn we net topsporters.”

Quinten Luykx

Activatiemanager Sponsoring bij Feyenoord
“Ik veronderstel altijd dat het vinden van je droombaan te maken heeft met 3 punten: 40% de inhoud van je CV, 40% je eigen relevante netwerk die je hebt opgebouwd door je sociale en werkleven en 20% de indruk die je achter laat tijdens een sollicitatie bij je toekomstige werkgever. Zorg ervoor dat je naast je studie relevante werkervaring op doet en zodoende een relevant netwerk opbouwt. Zorg ervoor dat je een positieve indruk achter laat bij de mensen met wie je gewerkt hebt of die je ontmoet. Dit kunnen namelijk net de personen zijn die jou in de toekomst mogelijkheden kunnen bieden.”

Richard Martens

Gowa Sportswear & scheidsrechter betaald voetbal bij de KNVB
“In de (top)sport komen doorzetters vaak verder dan talenten. Doorzettingsvermogen is voor mij daarom ook de belangrijkste persoonlijke eigenschap als het aan komt op een succesvolle carrière.
Deze eigenschap ontwikkel je voor een groot gedeelte tijdens je studie en bijhorende stages. 
Je zult namelijk met tegenslagen om moeten leren gaan. 

Sven Kramer zei ooit “pijn lijden is tijdelijk maar opgeven voor altijd”. Ga er dus altijd vol voor, zet door en blijf in jezelf geloven!”

José Holster

Marketing & Communicatie bij de KNGU
“Wanneer je in de sport aan de slag wilt moet je de uitdaging aan gaan zoals topsporters dat doen. Met uithoudingsvermogen, lef en passie ontdek je jouw talent en kom je zeker op de juiste plek!”

Vincent van Heijningen

WSM Events
“Probeer tijdens je studie al ervaring op te doen. Zelf heb ik bijvoorbeeld tijdens mijn studie een zomer lang meegewerkt aan verschillende evenementen, zoals het toenmalige Ordina Open, de Volvo Ocean Race stop-over in Rotterdam en verschillende wielercriteriums. Niet om er direct een baan, stage of veel geld aan over te houden, maar vooral om mee te maken hoe datgene wat je tijdens de studie leert in de praktijk echt is.”

Martin den Ouden

WSM Events
“Om na je studie SMM ook werkelijk een baan te vinden in de sportmarketing adviseer ik om veel tijd en energie te stoppen in het vinden van een geschikt afstudeerbedrijf. Start op tijd, maak de keuze tussen bureau- of sponsorkant en maak een selectie van potentiële haalbare bedrijven. Vanuit een positieve stageperiode is het veelal mogelijk door te groeien binnen een organisatie. Stel je zowel bij je stage als tijdens je opleiding leergierig op en maak van de kans gebruik om op een ‘vrijwillige’ basis ervaring op te doen bij (sport)evenementen. Dit aangevuld met het optimaal benutten van LinkedIn (profiel up-to-date, contacten uitnodigen en openingen zoeken) maakt de kans groter dat je een baan vindt die aansluit bij je studie SMM.”

Afbeelding: Buridans – Unicum