Solliciteer

Sportartikelenkoning verovert Nederland gestaag

Over het DNA van een Franse succesformule en de bliksemcarrières die werknemers er kunnen maken

Decathlon: 1) Tienkamp. 2) Winkel. Aldus het woordenboek. Je zou de twee woorden ook kunnen samenvoegen, want de winkel Decathlon vertegenwoordigt tal van sporten. De sportmentaliteit bij de Europese marktleider van sportartikelen zie je ook terug in de manier waarop er met medewerkers wordt omgesprongen; er wordt veel van hen verwacht, maar ze kunnen dan ook razendsnel carrière maken bij de multinational. Aan het roer van de Nederlandse afdeling staat een Fransman, Eric Bodhuin, die met zijn uitgesproken visie Nederland verder wil veroveren. “Wij blijven het liefst uit de prijzenslag van de concurrentie, mijden het gevecht en groeien op onze eigen manier.” SportProf ging in mei 2014 zitten met de CEO.

Waarom staat er een Franse CEO aan het hoofd van Decathlon Nederland?

Natuurlijk is het beter als er een Nederlander de scepter zwaait bij een Nederlands bedrijf, maar op dit moment is er geen Nederlander binnen Decathlon die de juiste ervaring heeft om aan het hoofd te staan. Voor deze functie moet je het bedrijf immers door-en-door kennen, tot het hoofdkantoor in Frankrijk aan toe. Toen ik hier kwam (medio 2010, red.), was mijn doel om hier vier tot zes jaar te blijven en vervolgens het stokje over te dragen aan een Nederlander, die wij in de tussentijd intern, zowel in Nederland als op het hoofdkantoor in Frankrijk, hebben kunnen trainen. Dus ik hoop dat ik op een ochtend, niet ver van nu, wakker word en het stokje aan een Nederlander kan overdragen.

Wereldwijd werken er ruim 60.000 mensen bij Decathlon, verspreid over 750 winkels. Nederland is wat dat betreft –met drie vestigingen een kleine speler. Maar dat gaat veranderen. Nog dit jaar worden er twee nieuwe winkels geopend, en voor de fans met een iets langere adem belooft Bodhuin: “Binnen tien jaar zitten we waarschijnlijk rond de twintig Nederlandse winkels.”

Veel bedrijven kampen met het fenomeen ‘jobhoppers’ –werknemers die binnen korte tijd van het ene naar het andere bedrijf overstappen. Bij Decathlon willen jullie juist het tegenovergestelde, werknemers die langer aan het bedrijf verbonden zijn en intern kunnen doorgroeien naar topfuncties. Wat is daar de filosofie achter? 

Wij vinden dat al onze medewerkers het bedrijf van top tot teen moeten kennen. En dat begint dus op de vloer bij bijvoorbeeld de voetbalschoenenafdeling. Zeventig procent van de leidinggevenden is op die manier begonnen. En al onze medewerkers krijgen dus de kans om op een dag CEO te worden, als ze dat ambiëren. Als je hier begint, moet je eerst weten wie de klant is en hoe je artikelen moet verkopen. Daarna moet je leren hoe je een afdeling en vervolgens een winkel moet runnen en hoe je met een team van medewerkers moet omgaan. En vanaf dat moment opent zich het hele bedrijf voor je, want je beheerst in onze optiek dan alle basisfacetten die nodig zijn om een nog hogere functie binnen Decathlon te bekleden.

Hoe snel verloopt zo’n traject?

Ik heb de Franse CEO nog gerekruteerd. Of althans, hij kwam in de winkel te werken waar ik leiding aan gaf. Het eerste dat hij mij vertelde was: ik word CEO van Decathlon. Hij was twintig jaar oud. Twaalf jaar later werd hij inderdaad CEO van Decathlon Frankrijk. Het kan razendsnel gaan. Er zijn ook zat voorbeelden van mensen die in zes jaar tijd uitgroeien van afdelingsmanager tot country manager. Je kan hier erg snel carrière maken.

Beschrijf de ideale nieuwe werknemer van Decathlon eens.

Simpel gezegd: slimme mensen die passie hebben voor sport. Zonder die passie kom je hier echt niet binnen. Ik wil daarnaast weten wat ze uit het leven willen halen. Willen ze volgen of zélf initiatief nemen? En ik heb ze het liefst direct van school bij Decathlon, zodat ze helemaal hun eigen manier van werken kunnen ontwikkelen en niet zijn beïnvloed door andere bedrijven. Om die reden rekruteren wij nooit bij concurrenten.

De komende jaren worden interessant, want er zijn veel banen bij ons te vergeven. Ieder jaar openen we waarschijnlijk twee of drie winkels, waardoor ook het aantal leidinggevenden omhoog schiet.  

Hoe verloopt zo’n rekruteringstraject?

Voor het rekruteren van de juiste mensen zijn wij sinds twee jaar een succesvolle samenwerking aangegaan met Sennasearch, waaraan wij de recruitment hebben geoutsourced. Zij werken vanuit het hoofdkantoor van Decathlon en maken gebruik van hun volledige netwerk en expertise om onze doelgroep te benaderen. Sennasearch zorgt hiermee voor de eerste selectie en communicatie richting potentiële medewerkers en nemen hiermee het volledige voortraject uit handen. Hierdoor krijgen wij gekwalificeerde kandidaten die aan het DNA van Decathlon voldoen. Intern hebben wij drie gesprekken met de kandidaten. De winkeldirecteur in opleiding en de winkeldirecteur beslissen, maar ik zal iedere kandidaat ook kwalificeren tijdens een laatste gesprek. De vrijheid en verantwoordelijkheid ligt bij de directie van de winkel, maar aangezien onze mensen het verschil maken, zal ik ook altijd in gesprek gaan met de kandidaten.

Een andere filosofie van het bedrijf is dat sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk moet worden gemaakt. Hoe doe je dat in een markt waar de prijzenslag fanatieker is dan ooit?

(Lachend) Door er niet aan mee te doen. Waar twee vechten om een been, loopt de derde ermee heen. Waar vrijwel alle concurrenten elkaar steevast in de gaten houden, doen wij dat een stuk minder. Natuurlijk, wanneer het Nederlands elftal-shirt ergens anders heel goedkoop wordt aangeboden, moeten wij onze prijs ook omlaag doen, want mensen verwachten bij ons nu eenmaal goede prijzen, maar over het algemeen kijken we vooral naar onszelf. Het grondbeginsel daarvan is het feit dat we eigen merken hebben, die we enkel in Decathlon-winkels verkopen. Die producten willen we zo goedkoop mogelijk aanbieden, want ons allerbelangrijkste uitgangspunt is om álle mensen de mogelijkheid te geven om te sporten. En ook om hen de mogelijkheid te geven om andere sporten uit te proberen. Als een moeder naar mij toekomt voor voetbalschoenen voor haar zoon, die wellicht drie maanden later stopt met voetbal, dan wil ik haar geen superdeluxe schoenen vervaardigd door de nieuwste technologie aanbieden, maar betaalbare schoenen, waarmee haar zoon de sport kan uitproberen. Dat is de kern van ons verhaal. Dat is ons DNA.  

Wat is de gedachte achter al die eigen merken?

Ongeveer vijftien jaar geleden is die strategie ontstaan. Het kwam door een grote fietsenleverancier in Frankrijk, die besloot om niet meer aan ons te leveren. Op dat moment besloten we dat we niet meer afhankelijk wilden zijn van leveranciers. Op dit moment is zeventig tot tachtig procent van de artikelen afkomstig van één van onze huismerken. Ook hiervoor geldt dat we jonge merken een kans geven in onze winkels. We geven hen snel veel verantwoordelijkheid en dat betaalt zich uit, net als bij onze vaste medewerkers. Daarnaast geldt voor ons: hoe meer verschillende merken we hebben, hoe minder vatbaar we zijn voor mislukking. Immers, als één merk niet blijkt te werken, hebben we er genoeg om dat op te vangen.   

Samenvattend ziet het DNA van Decathlon er als volgt uit: passie voor de eigen producten en voor de eigen medewerkers.

Absoluut! Ik startte 22 jaar geleden in een Decathlon-winkel. Van die groep collega’s zijn er nu acht opgeklommen tot één van de twintig country managers. Dat is vrij absurd. Maar het toont eens temeer aan dat het bedrijf goed is voor zijn personeel en dat je er als medewerker razendsnel carrière kan maken.