Afgelopen week namen 25 studenten van de opleiding Sport, Management & Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam het tegen elkaar op in de Business Challenge 2014. Van zondag 26 januari tot en met vrijdag 31 januari werden de talentvolle SM&O-studenten uitgedaagd om hun creativiteit, assertiviteit, kennis, kunde en doorzettingsvermogen te tonen. Het onderwerp van dit jaar is het ontwikkelen van een exceptioneel evenement en de stad Amsterdam fugeert als speelveld.
Business Challenge 2014
De Business Challenge ‘Businessplan exceptioneel evenement’ is een nieuwe leertool waarmee studenten van SM&O en de internationale leerroute International Sports, Management and Business (ISMB) in een week tijd, in sneltreinvaart alle fases doorlopen die relevant zijn voor het opstellen van een businessplan voor een innovatief en exceptioneel evenement. SM&O heeft een exelentprogramma waarin top-studenten door extra uitdagingen laten zien dat ze leerpotentiehebben. Dit zijn derde- en vierdejaars studenten die op aanbeveling van docenten de selectie hebben gehaald. Deze studenten zijn aangevuld met enkele andere topstudenten en zo werden er vijf teams geformuleerd. Elke dag, gedurende de week, volgen de studenten inspirerende colleges van deskundige gastsprekers, werken ze aan verschillende deelopdrachten, debateerden ze met politici, bootsten ze persconferenties na en, zover daar tijd voor was, probeerden ze te slapen.
Als een projectteam een innovatief en succesvol evenement wil organiseren doorloopt het normalieter een aantal fases, te weten ideevorming/verkenningsfase, productplanning, conceptontwikkeling, gedetailleerd ontwikkelen, testen en evalueren en marktintroductie. Het gehele traject vergt vaak meerdere jaren, maar deze studenten hebben slechts één week de tijd om alles de eerste vier fasen te voltooien en het idee te pitchen. Vijf teams van vijf studenten nemen het tegen elkaar op en afgelopen vrijdag presenteerden zij hun plannen aan mede-studenten, docenten, professionals en ondernemers in de sport en hun eigen familie.
Het winnende idee
Welk idee is beter? Een ondergrondse hardloopwedstrijd door de tunnels van de Noord/Zuidlijn, een skeelerwedstrijd over drijvende pontonbruggen op het IJ, Amsterdam 1 dag omtoveren tot grote speeltuin, 50 wereldrecordpogingen proberen te verbreken op één dag in één stad of een surfcontest in de grachten van Amsterdam. De studenten konden hun idee eerst vertellen aan de aanwezigen om vervolgens in tien minuten een pitch te geven. Aan de hand van een afvalsysteem werd de uiteindelijke winnaar gekozen.
‘Vier uur slaap per nacht hebben we niet gehaald,’ benadrukt studente Laura Imhulsen de tijdsdruk waaronder de deelnemers moesten werken. Het had zijn weerslag op de sfeer. ‘Bij ons liep alles soepel, maar ik heb op de gangen ook mensen zien huilen en schreeuwen.’ Laura’s team wilde Amsterdam omtoveren tot een grote speeltuin – inclusief een glijbaan vanuit het Rijksmuseum. Het idee bleek net iets populairder dan het plan om in Amsterdam op één dag vijftig wereldrecords te breken, maar uiteindelijk moesten alle teams buigen voor The Amsterdam Wave: een surfcontest in de hoofdstad, met behulp van machines die metershoge golfen door de grachten pompen. De Facebook-pagina van The Amsterdam Wave verzamelde in een paar dagen tweeduizend likes. En daar bleef het niet bij, onthult Rowie. ‘We kregen filmpjes met steunbetuigingen van surfers, verzoeken om stageplaatsen, en een Frans surfbedrijf wilde zelfs een samenwerking aangaan.’
Ontegenzeggelijk een prachtidee, maar aanvankelijk had het team van Rinaldo Zwart, Juliette van Rooij, Martijn van Dijk, Rowie Meijer en Clara van Haaften iets heel anders voor ogen. ‘We dachten aan een obstakelparcours over de grachten,’ vertelt Clara. ‘Maar we kregen een No-Go van de gemeente. We moesten toen snel iets veranderen. Toen we het uiteindelijke idee voor het eerst presenteerden wisten we zelf nog niet of het wel uitvoerbaar was. Dat het écht kan ontdekten we pas later.’ Idee was prachtig, maar ook de pitch was goed. Sterk onderbouwd met filmpjes van amateur en professionele surfgolfers uit de hele wereld, die vertelden waarom het idee zo goed is.
Het team is vastberaden om dit succes verder uit te rollen, dus we zullen hier vast nog veel van horen.