Terwijl Eric Bodhuin zich tijdens SPIN2014 tamelijk neutraal uitliet over de ontwikkelingen in ons land, toont de CEO van Decathlon Nederland zich daarover in het Financieele Dagblad niet tevreden.
Tempo niet ‘des Decathlon’s’
Gestart met de opening van de vestiging aan de ArenA Boulevard in Amsterdam in 2000, staat de teller in ons land nu op slechts drie filialen. Kijkend naar de ontwikkelingen in andere Europese landen is dit tempo allerminst ‘des Decathlon’s’. Tijdens SPIN2014, het nieuwe netwerk-event van de FGHS, het Sports Business Center en SPORT PARTNER op 26 mei in Utrecht, zei Bodhuin al dat hij niet naar Nederland is gekomen “om elke vijf jaar een vestiging te openen”.
Ongelukkige keuzes gemaakt
In het artikel in het Financieele Dagblad geeft Bodhuin ruiterlijk toe dat sinds de entree van Decathlon op de Nederlandse markt een aantal fouten is gemaakt die vertragend hebben gewerkt. Zo is de Amsterdamse vestiging lange tijd een slechtlopende winkel geweest door te weinig aanloop en doordat het pand aan de kleine kant is voor de Decathlon formule. Het besluit om de supervisie over de eerste Nederlandse winkel over te dragen aan Decathlon België om kosten te besparen was ook niet bepaald een gelukkige keuze, aldus Bodhuin.
Nog dit jaar open in Apeldoorn
“Toen ik hier drie jaar geleden heen verhuisde om weer een aparte Nederlandse organisatie op poten te zetten, moesten we de boel echt opnieuw leven inblazen”, stelt de CEO van Decathlon Nederland in de krant. Hij zegt verder dat zijn organisatie inmiddels over voldoende mankracht beschikt om verdere uitbreiding te bewerkstelligen. Daarbij blijft Decathlon voorzichtig met het noemen van gemeentes waar de Franse sportmegastoreketen zich definitief gaat vestigen. Het enige dat Bodhuin daarover tijdens SPIN2014 kwijt wilde is dat er nog dit jaar een vierde Nederlandse Decathlon wordt geopend in Apeldoorn.
Intentieverklaringen voor Arnhem en Breda
Dat het openen van een nieuwe vestiging, zeker in ons land met zijn strenge regelgeving, vaak een kwestie van lange adem is bleek toen Bodhuin vorige week maandag in Utrecht vertelde dat sommige projecten al vijf jaar lopen. Hij zegt momenteel met zo’n twintig Nederlandse gemeenten in gesprek te zijn. Voor nieuwe vestigingen in Arnhem en Breda zijn inmiddels intentieverklaringen getekend. “Het Decathlon concept heeft veel ruimte nodig, zowel voor de winkel zelf als voor ‘try & buy’ faciliteiten. We hebben een verzorgingsgebied met tenminste 300.000 inwoners nodig. Daar zijn er in Nederland niet zo veel van”, verklaart Bodhuin de langzame expansie in ons land.”
Andere sportzaken profiteren mee
Daarnaast maakt ook de fijnmazige structuur van de sportdetailhandel in ons land het lastig voor Decathlon om snel te groeien, zo bleek uit de woorden van Bodhuin. “Nederland heeft heel veel goede speciaalzaken, in allerlei sectoren”, erkent hij. Hij voegde daar aan toe dat de komst van een Decathlon vestiging niet de doodsteek betekent voor bestaande sportwinkels in de directe omgeving. Door de grotere zuigkracht die ontstaat en het feit dat Decathlon sporten toegankelijker maakt voor meer mensen, profiteren andere sportzaken daar vaak van mee.
Mix van A-merken en private labels
Op een vraag van één van de aanwezigen tijdens SPIN2014 in hoeverre A-merken belangrijk zijn voor Decathlon, dat zelf over tientallen eigen private labels beschikt, antwoordde Eric Bodhuin dat A-merken ook voor Decathlon onmisbaar zijn. “Zeker in de teamsportcategorie blijven A-merken belangrijk voor de markt en dus ook voor Decathlon. Er is al een aantal malen in de pers geschreven dat we ons volledig zouden willen concentreren op onze eigen merken, maar dat is vooralsnog niet het geval. We verkopen wat de markt vraagt. Ik verwacht dat er voorlopig een mix van A-merken private labels bij Decathlon zal blijven bestaan.”
Sport voor iedereen toegankelijk maken
“Het voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken van sport is één van de belangrijkste doelstellingen van Decathlon”, aldus Bodhuin. “Daarbij spelen onze eigen merken een belangrijke rol. Zo kunnen we de prijzen laag houden. Niet om A- en B-merken te beconcurreren, maar om sporten voor iedereen mogelijk te maken.” Op de vraag of het denkbaar is dat Decathlon voor de verkoop via internet een joint venture aangaat met één van de grote e-commerceplatforms in ons land antwoordde Bodhuin dat dit niet het geval is. “We hebben onze eigen webshop.”
Bron Financieele Dagblad en Sport Partner
Op onze vacature pagina staan meerdere vacatures van Decathlon waaronder een in Apeldoorn.