Solliciteer

De ongeveer 40 bedrijven die er huizen, kunnen nu definitief gaan bouwen aan het netwerk dat ze samen graag willen vormen. Burgemeester Rob van Gijzel verricht donderdagmiddag 9 oktober de officiële opening samen met Humberto Tan. 

Het toch al zo bruisende Strijp-S, het terrein van de oude Philips-fabrieken in Eindhoven, is vanaf deze zomer een bijzonder initiatief rijker. Het historische pand SX (1914), waar voorheen de glasfabriek van de Eindhovense multinational gevestigd was, is omgetoverd in een centrum voor sport, marketing en media.

Initiatiefnemer Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double, licht toe: “De symboliek vande letters SX kan niet treffender: Sport vormt de rode draad voor de bewoners die in de driehoek ‘sport, marketing en media’ actief zijn en X staat voor kruisbestuiving, het vermenigvuldigen van activiteit en natuurlijk eXperience.”

Totstandkoming 

Het sportmarketingbureau Triple Double, voorheen gevestigd in Deurne, is in de afgelopen jaren stevig gegroeid. “Deurne werd voor ons een beetje te klein en is ook niet echt the place to be als je aan het groeien bent. Eindhoven heeft de sport aardig in haar DNA zitten, dus een prima keuze. Het idee was eerst om een eigen pand met een eigen uitstraling te betrekken, maar met de 5000 m2 die Strijp-S bevat hadden we een praktisch probleem. We hadden namelijk maar 1000 m2 nodig. Ons eerste idee hebben we daarom snel losgelaten en ik ben in gesprek gegaan met andere partijen. De meeste van hen waren direct heel enthousiast en momenteel is SX volledig gevuld met sportminded organisaties die elkaar versterken.” aldus van Oosterhout.

Deze belevingswereld rondom het thema sportmarketing is tot stand gekomen in een nauwe en constructieve samenwerking met VolkerWessels en de Gemeente Eindhoven. Joost Helms, voormalig wethouder sport, benadrukt de uniciteit van het concept: “Verzamelgebouwen heb je in Nederland natuurlijk wel meer. De invulling van SX is echter enorm zorgvuldig tot stand gekomen. Partijen hebben allemaal een natuurlijke link met elkaar en kunnen écht van toegevoegde waarde zijn. Het concept sluit daarom naadloos aan bij wat de stad Eindhoven én Strijp-S willen uitstralen: samenwerking, kennisdeling, innovatief zijn en groeien. Als dé sportgemeente van Nederland zijn we vanzelfsprekend enorm trots dit initiatief te mogen faciliteren.”

Bewoners 

Sport is de verbinding onder de bewoners. De ondernemers gaan volop profiteren van elkaars expertise, competenties en activiteiten maar vooral genieten van het ondernemen in een sportieve context. Naast Triple Double, Golazo (het grootste sportmarketingbureau van België), Energy Lab (een hoogwaardig testcentrum voor top- en breedtesporters), 24 uur in bedrijf en Veldkamp Produkties zijn er nog 30 organisaties die de diversiteit van het concept onderstrepen. Onder andere Rabobank Topsportdesk, Ne9en advies, Arko Sports Media, De Topsportdesk van Deterink Advocaten, Profitz, Fontys Hogescholen, Orange Sports Forum, Sport-Netwerk.nl en Markteffect zijn gevestigd in SX. Inmiddels is zo’n 90 procent van de bezetting gevuld.

In het pand zijn tevens flexplekken voor docenten en studenten van Fontys Hogeschool gereserveerd. Het gaat dan om de opleidingen SPECO en Johan Cruyff University Tilburg. Van Oosterhout: “Fontys wordt ook kennispartner van SX. We gaan Masterclasses organiseren en er zullen lezingen, colleges en presentaties gehouden worden.

Tevens willen we de grootste sportbibliotheek van Nederland creëren met meer dan 3.500 boeken. We zijn inmiddels al goed op weg, maar zijn er nog lang niet. Ook met de sportbibliotheek zullen wij kennis delen met deze studenten, aldus van Oosterhout.”

Lees het hele verhaal hier.

Meer informatie en foto’s over SX en haar bewoners op http://instagram.com/sxeindhoven en http://www.sx-eindhoven.nl