Door: Wijnand van der Waal – SPORTNEXT
Wat een bijzonder jaar was 2014 voor de Nederlandse sport! Een recordaantal medailles en belangrijker nog; de hoeveelheid mensen die actief aan sport doen is gestegen. Dat zijn de hoofdlijnen, hoe kijken insiders uit de sport naar het afgelopen jaar? In een unieke serie eindejaarsinterviews blikt Gijsbregt Brouwer terug op een bewogen sportjaar en gaat dieper in op de krachtige rol van sporters, de veranderende keuzes van sportsponsors en nieuwe manieren van sport beleven. Jaap Stalenburg, Ben van der Burg, Martin Hersman, Patrick Wouters, Guido Klomp en Bas van Rens spraken een kwartier vrijuit over wat hen bezig hield en dat leverde prikkelende uitspraken op. Interessant en leuk voor iedereen die de Nederlandse sport een warm hart toe draagt.
Camera’s in de kleedkamer
Jaap Stalenburg bijt het spits af met een scherpe analyse over de staat van de Nederlandse sport en de nog altijd cameraschuwe Nederlandse topsporters. Hij ergert zich aan emotieloze interviews die niets toevoegen aan de beleving van een sportfan. Dankzij een camera in de warming up ruimte bij Team Corendon kreeg het KPN NK Allround opeens een extra lading. De camera rukt op in de buurt van de kleedkamer, de sportconsument wil emoties zien, en journalisten moeten klaarstaan om die emoties direct te delen. Sponsors gaan andere keuzes maken, platte sponsoring is passé, 2015 wordt het jaar van de nieuwe businessmodellen. Het interview met Jaap Stalenburg biedt nieuwe inzichten voor iedere sportmarketeer.
Scoren als Messi
Stilzitten is een uitdaging voor Ben van der Burg wanneer hij praat over het sportjaar 2014. Lovend over de prestaties in Brazilië, gefascineerd over minimale verschil tussen winst en verlies in Sotsji en keihard over het gebrek aan kennis in de Nederlandse sport. Zijn ogen gaan wagenwijd openstaan bij de woorden ‘virtual reality’. Vergeet platte TV-schermen binnenkort staan we allemaal midden op het veld en beleven de actie om ons heen in een 3D-wereld. Het interview met Ben van der Burg is een ware achtbaan met onverwachte wendingen van begin tot eind.
Fit is het nieuwe rijk
Het zijn (altijd) roerige tijden voor het Nederlandse schaatsen maar nu meer dan ooit. Oud-topschaatser Martin Hersman gaat dieper in op de plannen van Chris Woerts om een Eredivisie voor het schaatsen op te bouwen en strubbelingen met de ISU. Betrekken we wel de landen erbij die er de komende jaren toe doen? Topwedstrijden gaan immers plaatsvinden in Rusland en Azië. Vanaf het nieuwe jaar wordt Martin Hersman Chief Vitality bij opleidingsinstituut de Baak en hij geeft uitgebreid toelichting op zijn credo: fit is het nieuwe rijk! Het interview met Martin Hersman is een sterke Allround-er in een scherpe tijd.
Sponsorpersonality van 2014
Door Sponsorreport en SponsorRingen werd Patrick Wouters van den Oudenweijer uitgeroepen tot Sponsorpersonality van 2014. De oprichter van het sportmarketingbureau House of Sports stond dan ook aan de wieg van het concept De Coolste Baan van Nederland en de unieke combinatie van een schaats- en wielerploeg onder de vlag van TEAMLottoNL-Jumbo. Ook komend jaar gaat Patrick Wouters op zoek naar nieuwe concepten en evenementen, het vak sportmarketing draait volgens hem dan ook om lef en ondernemerschap. Het interview staat bol van de hoogtepunten en geeft een heldere kijk op de staat van het vak sportmarketing.
Sport mist creativiteit
Het was wederom geen gemakkelijk jaar voor de sportbonden in Nederland. Ledenaantallen dalen en sponsors staan niet in de rij. Guido Klomp is sportmarkteer in hart en nieren en mist creativiteit, professionaliteit en ondernemerschap. De markt is sterk veranderd en sportorganisaties moeten mee veranderen. Minder van binnen naar buiten en meer van buiten naar binnen. De rol van NOC*NSF is om het komende jaar op te staan als de moeder van de sport door sportbonden een helpende hand te bieden. Het interview met Guido Klomp zet de Nederlandse sport weer met beide benen op de grond, werk aan de winkel!
Goud of zilver
Minder dan een seconde bepaalde in Sotsji het verschil tussen goud of zilver en daarmee stond tijdwaarneming weer volop in de aandacht. Het Nederlandse bedrijf MYLAPS was hofleverancier voor nagenoeg alle tijdwaarneming en heeft ruim 30 jaar ervaring. Toch is MYLAPS onbekend bij het grote publiek. Bas van Rens, CEO, sprak met Sportnext uitgebreid over de toekomst van tijdwaarneming en de transparante atleet. Zien we binnenkort hartslag in beeld?
Geplaatst op Sportnext.nl