De in Nederland gevestigde wielerploeg Team Argos-Shimano heeft een nieuwe aanwinst binnen. Ditmaal geen renner die het team komt versterken, maar voor de functie van commercieel manager is Birgit Soethof aangetrokken. De 26-jarige was hiervoor Sales Manager Benelux bij Repucom. Vanaf 2013 heeft de wielerploeg een licentie voor de World Tour en heeft het al vele successen gekend. Met de aanstelling van Soethof hoopt het team ook de verdere stappen te maken.
Team Argos Shimano
Het draait bij de ploeg om een filosofie die manager Iwan Spekenbrink samenvat met de kernwaarden Team spirit, Inspiration, Improvement, Integrity en Innovation. Team Argos-Shimano bestaat uit 48 renners met daarnaast ongeveer 10 mensen op kantoor, 11 coaches, 20 soigneurs en mechaniekers en 3 scientific experts. De ploeg heeft uiterst succesvol seizoen achter de rug en heeft de ambitie te blijven groeien met hun eigen identiteit.
Zo zegevierde Marcel Kittel in liefst vier Touretappes. Bovendien droeg de Duitser één dag de gele trui. In de Ronde van Spanje verraste de jonge Fransman Warren Barguil met twee dagoverwinningen. John Degenkolb, de andere Duitse sprinter in de ploeg, won een etappe in de Ronde van Italië.
Nieuwe aanwinst
Ook op commercieel vlak gaat het goed. Zo kondigt de ploeg in januari tijdens de team presentatie op haar Spaanse basis in Altea een nieuwe hoofdsponsor aan. Om dit succes verder uit te bouwen was de organisatie de afgelopen maanden op zoek naar een nieuwe commercieel manager en heeft deze gevonden in de persoon van Birgit Soethof.
Spekenbrink: “We waren op zoek naar een commercieel manager die verantwoordelijk moet zijn voor commerce: netwerk opbouwen in het bedrijfsleven, acquisitie, accountbeheer partners van het team, coördinatie commerciële activiteiten (zoals fanschop, Tech Base). We zochten een commercieel verantwoordelijke collega, met talent voor en ervaring in commercie, met verder de volgende persoonlijke eigenschappen: een persoon die in een team kan functioneren en met collega’s communiceert om het beste uit zichzelf en uit de collega kan halen en dus van meerwaarde is voor de organisatie en het team. Iemand met verantwoordelijks gevoel, die relaties aan zich weet te hechten, en die als het nodig is (of als er onverwachte zaken gebeuren) het verschil maakt door adequaat te handelen.
Uiteindelijk hebben we in Birgit iemand gevonden die in onze ogen de beste kandidaat was. We hebben ook gekeken naar de lange termijn. Een belangrijke ambitie van het team is groei, niet alleen het team, maar ook de mensen op de werkvloer. Birgit kan binnen het team doorgroeien en zichzelf ontwikkelen waar zij, maar natuurlijk ook het team beter van wordt. Door de verantwoordelijkheid en het managen van de commerciële zaken ontwikkelen haar managementkwaliteiten, waardoor ze op termijn mogelijk meer managementtaken kan vervullen.”
Proces
Sport-Netwerk.nl heeft een belangrijke rol gehad in het werving & selectietraject bij het aantrekken van de nieuwe commercieel manager. “Sander Fonville, eigenaar van Sport-Netwerk.nl, heeft het proces van A tot Z begeleid en in samenwerking met Sander is de uiteindelijke keuze voor Birgit tot stand gekomen: van het opstellen van het profiel, het uitzetten van de vacature, een eerste selectie maken en met ons besproken en daarbij input gegeven die geleid heeft tot een kleine selectie met wie gesprekken zijn gevoerd. Sander is bij een aantal gesprekken aanwezig geweest, heeft bijgedragen aan de slotanalyse die geleid heeft tot de keuze voor Birgit, aldus Spekenbrink.”
Nieuwe uitdaging op internationaal niveau
Soethof is begin november begonnen aan haar nieuwe baan. De voormalig Sales Manager Benelux bij Repucom hoefde niet lang te twijfelen toen de vacature op haar pad kwam. “Allereerst sprak de functie mij aan. Ik was op zoek naar een baan waarbij ik op internationaal niveau met commercie in de topsport bezig kon zijn en deze functie sluit daar naadloos bij aan. Daarnaast was de vacature op een hele positieve en energieke manier geschreven die mij enorm aansprak en was ik blij dat ik op gesprek kon komen.”
Tijdens de gesprekken werd de visie achter het team en de werkwijze van de organisatie me duidelijker en werd Soethof nog enthousiaster. “Het feit dat het team zich profileert met een eigen identiteit sprak mij erg aan. Daarnaast was het duidelijk dat het team met z’n allen een gezamenlijk doel nastreeft waarbij het collectief belangrijker is dan het individu. Precies dat teamwork was iets waar ik op hoopte bij een nieuwe werkgever.
Mijn primaire doel bij het team is om te zorgen voor continuïteit en stabiliteit in de sponsoring van het team. Daarnaast zullen projecten zoals onze fanshop en wielrentrips naar onze fantastische trainings locatie in Altea (Spanje) ook thema’s zijn waar ik me mee bezig ga houden. Team Argos Shimano is een team die met een eigen visie de wielerwereld probeert te veroveren. Ik ben er bijzonder trots op dat ik hier onderdeel vanuit mag maken en ik kijk er enorm naar uit om mee te werken aan het succes van het team!”, aldus Soethof.
Sport-Netwerk.nl is dan ook blij met dit geslaagde traject en hoopt dat dit voor zowel Soethof als Team Argos-Shimano een goede match is. We wensen Soethof dan ook veel succes in haar nieuwe functie en het team in de verdere ontwikkeling en de toekomstige successen.