Op 6 januari 2015 hield Ted van Berkel een interview met Stenmar IJff. Stenmar is werkzaam bij Red Bull en heeft daarnaast zijn eigen onderneming: “Poederbaas”.
Stel jezelf even kort voor.
Ik ben Stenmar IJff, 29 jaren jong. Als sales manager on premise ben ik werkzaam bij Red Bull en daarnaast ben ik founder van Poederbaas. Sinds 2007 heb ik een vriendin en samen wonen we in Eindhoven. Ik heb het onmogelijke waargemaakt door plezier te hebben in de dingen die ik doe.
Jij hebt de opleiding SPECO gevolgd. Waarom heb je juist voor die opleiding gekozen?
Ik had altijd al veel affiniteit met sport. De link met marketing en commercie sprak mij ook heel erg aan. Zelf ben ik ook altijd veel bezig geweest met sporten. Ik heb op hoog niveau geskied, ik heb hardgelopen, getennist, gehockeyd in een vriendenteam. Eigenlijk lag het dus wel voor de hand om SPECO te gaan studeren.
Hoe heb jij de opleiding ervaren?
Ja, de opleiding is me eigenlijk altijd goed bevallen. Het was mijn eerste opleiding en ik heb hem ook in 4,5 jaar afgerond. Ik heb veel gelachen in mijn studententijd. Daarnaast heb ik door middel van mijn stages ervaring kunnen opdoen bij David Lloyd, een fitnessketen en samen met Cas Biësta (tegenwoordig marketing manager bij Ajax) bij ESSF, een studenten sport federatie uit Eindhoven. Bij de ESSF zijn vele verenigingen aangesloten. Samen met Cas heb ik daarvoor een sponsorplan geschreven.
Gedurende mijn SPECO carrière heb ik altijd gedaan wat ik leuk vond. Zo maakte ik vele reisjes om te gaan skiën. Tijdens deze reizen heb ik ook op een andere manier kennis leren maken met sportmarketing. In de wereld van extreme sporten is Red Bull bijvoorbeeld goed aanwezig met sponsoring. Ook werkte ik in de horeca om ervoor te zorgen dat ik geld verdiende om mijn skitrips te betalen. Ik zie mezelf als een sociaal persoon, waardoor deze bijbaan goed bij me ligt.
Heb jij aan je studententijd ook direct een baan overgehouden?
Wat ik in mijn studententijd heb gedaan, is bepalend geweest voor het vervolg van mijn carrière. Omdat ik in de horeca werkte, kende ik de andere kant van de bar dus ook erg goed. Dat heeft erin geresulteerd dat ik bij mijn huidige baan erg snel stappen heb kunnen maken. Ik ben namelijk nu ook verantwoordelijk voor het horecakanaal. Doordat ik zelf in de horeca actief ben geweest, weet ik precies hoe daar gewerkt wordt. Daarom raad ik het studenten aan om vooral dingen doen je leuk vindt en waar je goed in bent. Maak hier gebruik van door vooruit te kijken en dus te bepalen wat je hiermee in de toekomst aan kan hebben.
Je gaf net aan dat je op hoog niveau actief bent geweest in de skisport. Hoe zag die periode eruit voor jou?
Het begon eigenlijk met ‘Snowmotion’, de jaarlijkse skireis voor 2e jaars studenten. Daar kregen we les van enkele instructeurs. En samen met wat studievrienden keken wij erg op tegen degenen die Snowmotion organiseerden en degenen die les gaven. Dat waren echt onze helden. Na Snowmotion wist ik ook zeker dat ik skileraar wilde worden. Thuis boden ze mij ook de mogelijkheid om opgeleid te worden tot skileraar, dus ben ik die modules gaan doorlopen. Na enkele modules doorlopen te hebben, is het eigenlijk gestopt. Ik kreeg namelijk na mijn studie een verkeersongeluk samen met mijn vriendin met een dubbele hersenkneuzing als gevolg. Mijn hersenen functioneerden toen niet goed meer, dus was het voor mij lastig om de Duitse taal om te zetten naar de Nederlandse taal. In de praktijk ging het skiën heel goed, maar het is bij mij dus misgegaan met de theorie. Erg zonde, maar toen heb ik de opleiding tot instructeur stopgezet en ben ik mezelf gaan focussen op wedstrijden. Daar heb ik een paar mooie resultaten neergezet. Echter kun je niet in alles uitblinken. Als de winter voorbij is moet je als skiër in de zomermaanden kei hard trainen om je lichaam in vorm te houden. Daarnaast heb ik twee drukke banen, dus eigenlijk heb ik er ook te weinig tijd voor.
Momenteel zit ik weer in een revalidatieproces. Ik ben namelijk 4 maanden geleden geopereerd aan een gescheurde meniscus en een gescheurde kruisband. De cliffsprong die in gedachten had op mijn ski’s, is namelijk niet gegaan zoals ik wilde. Voor mij is dat het keerpunt geweest, want vanaf dat moment ben ik niet meer voor mezelf gegaan, maar voor de anderen. Zij moesten beter worden en ik heb daarin geholpen met het zoeken van sponsoren, het opzetten van een Facebook-pagina voor elke atleet, zodat zij daar ook content op kunnen plaatsen. Zorgen dat ze veel likes krijgen en zichtbaar worden, want dat is ook goed voor de zichtbaarheid van de sponsoren. Die trucjes heb ik bij Red Bull geleerd. Die zijn in staat om sportmarketing op een hele andere, maar succesvolle manier uit te voeren.
Red Bull is een vaakgenoemd voorbeeld binnen SPECO. Hoe ben jij daar terechtgekomen en wat houdt jouw functie in?
Dat was best spannend. Na mijn ongeluk was ik al een jaar uit de running toen die vacature voorbij kwam als ‘musketeer’ bij Red Bull. Dat is niet meer dan een tof woord voor accountmanager. Accountmanager horeca en nightlife voor de regio Eindhoven hield de vacature in. Nou, Red Bull vond ik een mooi merk en dat paste ook bij me en de horeca is toch een branche waar ik altijd al actief in ben geweest. Echter zou ik na mijn ongeluk drie jaar niet kunnen werken, maar als ze tegen mij zeggen dat ik iets niet kan, wil ik altijd graag het tegendeel bewijzen. Dus ik heb uiteindelijk toch een sollicitatiebrief gestuurd en ik werd uitgenodigd voor een gesprek. Vervolgens heb ik meerdere gesprekken gehad bij Red Bull. Uiteindelijk heb ik die functie gekregen en dat doe ik nu nog steeds met veel plezier. Red Bull heeft mij als het ware echt vleugels gegeven!
Hoe is jouw ervaring met Red Bull?
Red Bull probeert iedereen beter te maken en ze zeggen altijd “Red Bull gives you wings”, maar ze geven je daadwerkelijk vleugels. In mijn begin mocht ik een week mee naar Ibiza om ervaring opdoen in de horecamekka van Europa. Red Bull maakt samen met jou een Flightplan (een ontwikkelingsplan). Red Bull is erg betrokken met zijn werknemers. Hierdoor wil ik me ook voor de volle 100% inzetten. Je krijgt veel vrijheid, maar moet goed presteren, dat is iets waar veel bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen.
Naast jouw baan bij Red Bull ben je ook eigenaar en founder van Poederbaas. Hoe ben je op dat idee gekomen?
Ik houd niet van stilzitten en daarom heb ik na mijn ongeluk avonden met vrienden mutsen gaan haken. Ik was en ben van mening dat er geen toffe mutsen verkrijgbaar zijn. Dus waarom maak je ze dan niet zelf? Ik heb aan de mutsen de naam Poederbaas gekoppeld. Mijn vriendengroep noemden elkaar Poederbaas wanneer je flink door de poeder ging rijden en fraaie fratsen uithaalt in de sneeuw. Passen de naam vond ik. Tijdens mijn haakperiode was ook weer mijn eerste skiclinic voor Snowmotion ingepland. Je moet je voorstellen ik had zo’n 50 musten gehaakt en voorzien van een label en voor ik het wist waren de mutsen tijdens Snowmotion verkocht. Vanaf dat moment wist ik het, ik moet verder met Poederbaas en daarom heb dit ook vastgelegd als merknaam. Het merk wordt steeds groter en groter. Het is een uit de hand gelopen hobby en ik zie zeker nog groeipotentie voor de aankomende jaren.
Stel, Poederbaas wordt zo groot dat het niet meer te combineren is met je baan bij Red Bull, Welke functie zou je het eerst laten vallen?
Dit is een vraag die door je hoofd spookt op het moment dat Poederbaas succesvol is. Ik zal eerlijk zijn, mijn hart ligt echt bij Poederbaas en ik geniet er ook echt van om dat merk groter te maken. Echter blijf ik de aankomende jaren Red Bull trouw, want ik denk dat ik daar nog ontzettend veel kan leren. Ook helpen mijn collega’s me erg goed mee. Ze komen met suggesties voor mijn werk bij zowel Red Bull als Poederbaas. Ik zit hier dus voorlopig nog wel op mijn plek.
Beschrijf jouw carrière eens in een zin.
Ik heb het onmogelijke waargemaakt door plezier te hebben in de dingen die ik doe.
Foto’s: Christian Kalse
Tekst: Ted van Berkel