It’s that time of the year again: afgestudeerde sportmanagement en –marketingstudenten in overvloed. Waar eenieder strijdlustig vecht voor een plekje op de arbeidsmarkt na het afstuderen, komt lang niet iedereen aan een baan. Velen haken af en zoeken hun heil in andere sectoren. En dat is zonde. Zonde voor de sportbranche, die juist wel gebaat is bij de insteek van het jonge, frisse, talentvolle brein. Daar waar attitude, instelling en lef verdrongen worden door ervaring, gaat talent verloren. Organisaties lezen eerst cv’s voordat ze sollicitatie- en motivatiebrieven lezen. Het is enerzijds begrijpelijk en tijdbesparend, maar anderzijds natuurlijk wel wrang voor die starters die er alles voor over hebben – en het in zich hebben – om carrière te maken.
SportNetwerk event
Herken jij je in dit verhaal? Om hier in tegemoet te komen organiseert Sport-Netwerk.nl op 2 september 2015 het SportNetwerk event. Het evenement biedt starters en stagiairs de kans om minimaal zes maanden ervaring op te doen in een unieke leerwerkomgeving. Deelnemers leggen verschillende opdrachten af op een assessmentdag. De winnaars, de grootste talenten, winnen een traineeship bij sportmarketingbureaus Triple Double, SportVibes of Golazo. Ook biedt het evenement de talenten twee kansen(!) op een fulltime juniorfunctie als marketeer bij sportgigant Under Armour. Ook voor stagiair(e)s wat wils: partner van de toekomst ABN AMRO biedt een unieke stage op haar sponsoring- en eventsafdeling. Het evenement heeft zo in totaal zes prachtfuncties te verdelen!
De winnaars
Een team recruiters van Sport-Netwerk.nl kiest per functie de drie beste kandidaten. De overgebleven drie zullen zich afzonderlijk van elkaar mogen presenteren aan de werkgever, welke als eindverantwoordelijke de winnaar kiest. Om het voor de winnaars nog aantrekkelijker te maken, winnen de grootste talenten een vijfdaagse NIMA-opleiding (ter waarde van €995,-) en een gericht competentieontwikkelingstraject met SportWorks. Niemand gaat met lege handen naar huis: naast een ruimhartige goody bag, ben je zeker weten een ervaring rijker na deelname!
X-factor
Zie het als de X-factor van de sportindustrie, waarbij talent het hoofdbestanddeel is. Het is een concept waarbij grote werkgevers starters en stagiair(e)s de kans bieden om te leren, ervaring op te doen en hun cv te upgraden. Daarnaast bestaat natuurlijk de kans dat de organisatie je graag ziet blijven na je periode als trainee. Het is een win-winsituatie voor allebei, want de werkgevers beschikken in ruil daarvoor een half jaar over een zeer gemotiveerde jonge professional en leveren zo ook een maatschappelijke bijdrage. Niet alleen creëren zij een boventallige plek voor een trainee en leggen ze nadruk op talent, ook promoten zij gezamenlijk de sportbranche.
Zie voor meer informatie: www.sportnetwerkevent.nl
Dit artikel is ook verschenen op www.sportnext.nl