Mohammed Hamdi gaat per direct aan de slag bij Al-Jazira FC. Bij de landskampioen van de Verenigde Arabische Emiraten bekleed hij de rol van Commercial & Marketing Director (CCO).
Mohammed Hamdi, 34 jaar en wonend in Den Haag begon zijn carrière als Voetbal Coördinator bij Top Youth Football Academy Netherlands. Na een paar jaar vertrok hij naar Ado Den Haag, waar hij zijn passie voor sales kon combineren met zijn andere passie, voetbal. Hij kon daar de fijne kneepjes van het vak leren en rustig verder kijken. “Tijdens mijn periode bij ADO Den Haag, had ik voor mijzelf al uitgevonden dat ik van lokaal / regionaal meer internationaal wilde gaan acteren. Goed voor mijn netwerk en verdere groei in mijn carrière. Toen ik na ruim anderhalf jaar Ado Den Haag werd gecontacteerd door Lagardère Sports was dit voor mij de juiste move om me verder te ontplooien. Na een succesvolle en vooral leerzame periode, wist ik dat dit de juiste route was om me verder te ontplooien”. Bij Lagardere Sports & Media was hij als director Football verantwoordelijk voor de commerciële belangen van FC Utrecht, Roda JC Kerkrade en NEC Nijmegen en leidde hij als commercieel eindverantwoordelijke het project UEFA EURO 2016.
“In de tussentijd veroverde Chinese organisaties meer en meer de markt, en aangezien ik ook geïnspireerd ben geraakt door de Aziatische markt hoefde ik wederom niet lang na te denken toen Infront Sports & media aan de deur klopte. Infront Sports is een tijd geleden overgenomen door de Wanda imperium en veroverde razendsnel de markt. 1 van de grote veroveringen, is het langdurige contract als partner van de FIFA. Ik heb in een periode van 3 jaar mezelf kunnen ontplooien tot een Sports marketing specialist en daarvoor ben ik Lagardere en Infront enorm dankbaar.”
Inmiddels heeft Hamdi diverse opleidingen afgerond zoals de Uefa B opleiding, Leergang Management Betaald Voetbal van de KNVB, Sports Leadership Program van Nyenrode Sports Inc en de Post-HBO Bedrijfskundig Sportmanagement aan de Business of Sports Academy. Hamdi: “Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelingen en dat zal ik ook altijd blijven doen.”
Door zijn internationale ervaring en het inmiddels grote netwerk dat is uitgebouwd is Hamdi op de radar terecht gekomen van Al Jazira FC. “Tijdens het UEFA EURO 2016 project ben ik in contact gekomen met Sportorganisaties in UAE. Die hebben me destijds voorgesteld aan de CEO van de voetbalclub en heb ik contact gehouden met hem. Uiteindelijk vroeg hij mij om deze uitdaging samen aan te gaan. Binnenkort komt er een reorganisatie aan. Deze zal ik intern coördineren. De afdelingen dienen meer afgestemd te zijn op elkaar en gericht op de behoeftes van de markt. Al Jazira FC dient, als één van de grootste voetbalclubs in UAE, voorloper te zijn in innovatie en open staan voor vernieuwing.”
De eigenaar van de club is Sheikh Mansour. Hij is tevens de mede-grondlegger is van het City Football Group imperium waartoe onder meer clubs als Manchester City, New York City, Melbourne City en Yokohama Marinos behoren. “De mogelijkheden die er liggen zijn enorm, denk namelijk aan het vinden van synergiën tussen verschillende voetbalclubs van de City Football Group. Zij hebben met de meerdere voetbalclubs een enorme business club en deze leden over de gehele wereld met elkaar verbinden is een unieke kans. Daarnaast participeert Al Jazira FC aan het prestigieuze toernooi van de FIFA, namelijk WC for teams. Dit is een goed moment om de club te presenteren aan de wereld. De uitdaging is enorm, wat dit project alleen maar inspirerend maakt”, aldus Hamdi.