Solliciteer

Opleiding voor ambitieuze mensen met een passie voor sport. Combineer je baan of sport met een studie in deeltijd.

Theorie direct toepassen in de praktijk. Dat is een belangrijke pijler van de deeltijdopleiding Sportmarketing, een specialisatie binnen Commerciële Economie. Studenten aan deze deeltijdopleiding van Avans Hogeschool werken in heel verschillende settings; bij een fitnessclub, tennisschool, retailer, gemeente of bij een marketingbureau, springstal, vereniging of sportbond. Toch hebben ze allemaal iets gemeen, een kloppend hart voor sport!

Door Noël Relker in SportProf 2013

Sportmarketing op Avans Hogeschool is een specialisatie van de deeltijdopleiding Commerciële Economie. Het is een onderdeel van de Academie voor Deeltijd (ADT) in Breda. Nergens anders in Nederland kun je Sportmarketing in deeltijd studeren. De opleiding is kleinschalig. Het doel is: de sportbranche en sportmarkt versterken en naar een hogere podiumplaats brengen.

Geld verdienen en studeren

Sportmarketing gaat over branding, sponsoring, evenementen en het creëren van mogelijkheden. “De opleiding is voor projectmedewerkers, marketeers en accountmanagers die willen ondernemen in en om de sport. Maar ook voor sporters die naast een actieve sportcarrière, vooruit denken en breed opgeleid willen worden. We bieden een vierjarige opleiding, die ze kunnen volgen naast hun huidige baan of sportcarrière”, zo vertelt Esther Fijneman, programma manager CE Sportmarketing. We hebben de nodige life time cases in de opleiding en daarnaast zijner veel opdrachten die de student maakt voor zijn eigen werkgever of organisatie die hij interessant vindt. Praktijk en theorie direct verbonden. Zo formuleerde Rémon van Waas (foto), in het dagelijks leven bedrijfsleider bij de gemeente Rotterdam, het beste advies online marketingplan voor Smartbags.

De docenten van de opleiding komen uit de praktijk van de sportwereld en werken dikwijls slechts parttime voor Avans. Het zijn sportmanagers, sportmarketeers of voormalige topsporters. Ze werken bijvoorbeeld bij Adidas, sportkoepel NOC*NSF, in de sportmerchandising of bij LACO. Daarnaast geven ze les en verzorgen ze het thema waar hun expertise en passie ligt.  Zo staan de docenten dicht bij de belevingswereld van de studenten en hebben zij actuele ervaring in het werkveld van de sportmarketeer.

Flexibel maatwerk

“Er is één dag per week college, van 14.40 tot 21.45 uur, en je plant je voorbereiding op momenten die jou en je werkgever uitkomen”, zegt Fijneman. “Op deze manier is de studie te combineren met een baan. Er zijn tevens flexibele toetsmomenten voor topsporters. De studentendecaan/-psycholoog biedt begeleiding op het terrein van presteren onder druk, hoge belasting en leerstrategieën. Zo genereer je een optimale afstemming tussen je studie, je werk en je sportcarrière. Met dit maatwerk kan je jouw opleiding succesvol volgen.’’

De sportbranche is breder dan veel mensen denken. Fijneman: “Sport wordt voor de overheid een steeds belangrijker issue. Met sportmarketing moet je niet alleen denken aan werken voor een sportmerk of voetbalorganisatie. Er zijn vele andere mogelijkheden zoals sportmedia, sportstimulering bij de overheid, evenementen of handel rondom de sport. Binnen al deze branches is werk beschikbaar voor mensen die sportmarketing hebben gedaan. Daarbij is de opleiding ook nog eens zo opgezet dat je altijd bij een commercieel bedrijf aan de slag kunt dat weinig of niets heeft met sport.”

Succesverhaal

Voor Lotte Streppel zorgde het volgen van deze opleiding voor een promotie. Ze is nu namelijk assistent-accountmanager bij de Topsportdesk bij Rabobank Eindhoven-Veldhoven. Als hockeyster op niveau had ze altijd al affiniteit met sport en omdat ze graag een commerciële studie wilde gaan volgen, is ze in 2009 begonnen bij de Avans Hogeschool. Streppel: “Omdat ik een studie zocht die ik kan volgen naast mijn werk bij de Rabobank, ben ik begonnen aan de deeltijd opleiding aan de Avans Hogeschool. Ik had het geluk dat mijn werkgever de studie volledig heeft gefinancierd. Door deze opleiding heb ik een grote stap kunnen maken binnen de bank en zit ik nu op de Topsportdesk”.

Rabo Topsportdesk biedt topsporters persoonlijk financieel advies en een gevarieerd pakket aan producten en diensten. Streppel heeft dus niet zozeer een baan in de sport, maar wel een sportgerelateerde baan, zoals ze het zelf noemt. “Dagelijks ben ik bezig met topsporters en alles waar ze op financieel vlak mee te maken krijgen. De kennis die ik opdoe aan de Avans Hogeschool kan ik uitstekend toepassen. De combinatie tussen werken en studeren is ideaal. De opleiding heeft mij juist veel energie gegeven. Daarnaast hebben we een leuke lichting en met een aantal studenten en docenten heb ik zeer goed contact. Mijn netwerk is hierdoor ook nog eens gegroeid.”

Voor meer informatie over Avans Hogeschool – Academie voor Deeltijd en de opleiding CE Sportmarketing kunt u contact opnemen met:

Drs. Esther I.M. Fijneman
programma manager CE Sportmarketing
eim.fijneman-wegman@avans.nl
076-5250701

Volg ons op Facebook  http://www.facebook.com/sportmarketing.deeltijd