Op woensdag 9 september vond de eerste opleidingsdag ‘Digitale marketing & online activatie’ plaats. Als een van de eersten stap ik verwachtingsvol SX in Eindhoven binnen. Langzaam druppelen de overige deelnemers binnen. Al snel wordt duidelijk dat de groep bestaat uit een mooie mix van ervaren en young professionals en enthousiaste afgestudeerden, vrijwel allen actief of geïnteresseerd in sport. Met een kopje koffie of thee schuiven we aan voor de officiële aftrap van de dag. Na de openingszinnen van Peter Sprenger is het voor een ieder direct duidelijk wat het belang en de relevantie van deze opleidingsdag is. “De hedendaagse tsunami van technologie zorgt voor een doorlopende intensiteit van digitale communicatie. De klanten van tegenwoordig zijn ook fans en volgers, waarvan 90% digitaal is. Hoe ga je hier als onderneming of sportbond mee om? Hoe maak je een professionele slag?” Een bijzondere ‘line-up’ aan sprekers zal ons in de loop van de dag antwoord geven op deze vragen. De groep wordt gesplitst en in twee kleinere groepen nemen we deel aan verschillende parallelsessies. In deze sessies zijn experts aan het woord, maar ontstaan ook leuke interacties en relevante discussies. Het zijn waardevolle toevoegingen, die mede door de open en – letterlijk en figuurlijk – sportieve sfeer mogelijk worden gemaakt.
Na de eerste twee intensieve sessies is het tijd voor de lunch in het Centre Court Café van SX. Dit biedt de mogelijkheid om de opgedane kennis even te laten bezinken en tevens te evalueren met andere deelnemers. Er volgen tevens leuke kennismakingen en gesprekken, waarbij de tijdrit van Tom Dumoulin later op de dag niet onbesproken blijft. Dit geeft mijn inziens aan hoe gedreven en oprecht betrokken de groep deelnemers is. Met een goed gevulde buik vervolgen we het programma. Ook de middagetappe geeft nieuwe inzichten en inspiratie. Bas van den Beld bijvoorbeeld, de Google watcher en international expert, die met een inspirerend verhaal mij en de rest van de zaal meenam in alle mogelijkheden van Google. De daarop volgende businesscases wisselen theorie en praktijkvoorbeelden elkaar goed af. Achteraf blijkt dat de inhoud van de verschillende sessies goed op elkaar is afgestemd.
Onderwerpen en termen die voorbij kwamen waren; Google analytics, Facebookmarketing, contentstrategie, mobile first, social influencers en data driven marketing. Hierbij is het ene onderwerp voor de een wat meer relevant en de andere onderwerpen voor een ander, maar mede hierdoor geeft deze opleidingsdag een compleet beeld van de ontwikkelingen in de digitale wereld en verschillende manieren om daarmee om te gaan.
Aan het einde van de dag zijn we van vele inzichten, praktische tips en theorieën voorzien, waaruit ieder voor zich de belangrijkste en meest relevante dingen kan aanstippen. Uiteraard ontbreekt ook hier de derde helft niet en dus wordt er onder het genot van een al dan niet alcoholisch drankje nagesproken. Naast de opgedane kennis heeft deze dag enthousiaste gesprekken en nieuwe contacten opgeleverd.
Eefje Janus
16 december wordt deze dag nogmaals georganiseerd, maar dan in Amsterdam.
Bekijk hier de ervaringen van de eerder deelnemers en een sfeerimpressie van woensdag 9 september.