Solliciteer

#blacklivesmatter

Een nieuw aanwervingsinitiatief bij Adidas is gericht op het vergroten van de vertegenwoordiging van gekleurde mensen in het Noord-Amerikaanse personeelsbestand. Het bedrijf is van plan om minimaal 30% van de nieuwe posities in te vullen met zwarte of Latijns-Amerikaanse mensen, kondigde Adidas dinsdag aan, samen met verschillende andere acties die het onderneemt naar aanleiding van recente protesten over de dood van George Floyd en roept op tot raciale rechtvaardigheid zo valt te lezen op CNN Business. Naast het quotum zal het bedrijf 20 miljoen dollar (17,6 miljoen euro) in zwarte gemeenschappen steken en tientallen studiebeurzen gaan betalen.

Tientallen grote bedrijven, waaronder Adidas, hebben vorige week verklaringen afgelegd waarin ze solidariteit betuigden met de Black Lives Matter-beweging. Tegelijkertijd zijn bedrijven geconfronteerd met oproepen om ongelijke vertegenwoordiging en systemisch racisme binnen hun eigen gelederen aan te pakken. Volgens een rapport van de Portland Business Journal hebben honderden Adidas-werknemers de afgelopen dagen hun werk verlaten om buiten het hoofdkantoor van het bedrijf in Noord-Amerika in Portland, Oregon te demonstreren. Adidas heeft, net als andere sportkledingbedrijven, geprofiteerd van sponsorovereenkomsten met zwarte atleten en beroemdheden, en door zwarte cultuur te gebruiken als inspiratie voor ontwerpen en marketingprogramma’s.

“De gebeurtenissen van de afgelopen twee weken hebben ons allemaal doen nadenken over wat we kunnen doen om het hoofd te bieden aan de culturele en systemische krachten die het racisme ondersteunen”, zei de CEO van Adidas, Kasper Rorsted. Adidas weigerde te zeggen welk percentage van zijn personeel in de VS of Noord-Amerika momenteel bestaat uit zwarte werknemers. Adidas zal de komende vier jaar ook $ 20 miljoen doneren in drie initiatieven die naar eigen zeggen zwarte gemeenschappen ondersteunen: Adidas Legacy, het basketbalplatform van het bedrijf voor achtergestelde gemeenschappen; de Adidas School for Experiential Education in Design, die mensen helpt bij het creëren van een loopbaan in het ontwerpen van schoenen; en Honoring Black Excellence, dat het bedrijf omschrijft als ‘een initiatief ter ere en ondersteuning van de zwarte gemeenschap door middel van sport’. Adidas zei dat het ook van plan is om 50 beurzen per jaar te financieren voor zwarte werknemers aan “partner” -universiteiten, maar heeft geen verdere details verstrekt.

De inzet van Adidas volgde op een aankondiging van Nike, die zei dat het in vier jaar tijd 40 miljoen dollar zal schenken aan “organisaties die sociale rechtvaardigheid, onderwijs en de bestrijding van raciale ongelijkheid in Amerika centraal stellen in hun werk”, en daarnaast aan een eerder aangekondigde $ 100 miljoen over 10 jaar aan vergelijkbare groepen, hoewel het geen specifieke organisaties noemde.